maanantai 8. syyskuuta 2014

Karhunjuomalammen reitti

Käytiin Pyhä-Luostolla 22.-24 elokuuta. Tarkoituksena käydä pienellä lomalla ja samalla tutustumassa kyseiseen alueeseen.

Joten pakkasimme perjantai aamuna auton ja huristelimme Rovaniemeltä Luostolle. Luostolla meillä oli tällä kertaa hotellimajoitus Ametistikylpylässä. Hotelli oli mukavan oloinen mutta allasosasto todella pieni. Luulimme että tähän aikaan hotellissa ei olisi paljoa asukkaita koska kunnon ruska ei ollut vielä alkanut mitä muutamassa puussa näkyi lehdet vaihtavan väriä. Hotelliin tulikin perjantai illalla bussi lastillinen saksalaisia matkailijoita.

Heitettyämme matkatavaramme hotellille päätimme lähteä käymään Pyhän puolella retkeilemässä Isossakurussa. Pitihän se Suomen suurin kuru nähdä. Auton jätimme luontokeskus Naavan parkkipaikalle ja lähdimme siitä kävelemään kohti Isokurua.

Reitiksi valitsimme Karhunjuomalammen reitin joka on 8 kilometriä pitkä. Jokaiselle reitille on maastoon merkitty oma väri. Joten pikkuretkillä ei välttämättä tarvitse olla  kunnon maastokarttaa.

Alkumatkalla näkyi muutama porokin.

Pysähdyimme syömään eväitä ja paistamaan makkaraa Isokurun kodalla.
Syötyämme mahat täyteen jatkoimme matkaa kohti Isoakurua.

Suurin osa matkasta oli portaita tai tuollaista kävelysiltaa.

Kävimme myös ihastelemassa Pyhänkasteenputousta ja lampea, jossa joukko kastettiin 1600-luvun puolivälissä saamelaisia,

Pyhänkasteenputouksen jälkeen oli muutama porras kiivettävänä.

Kävimme myös katsomassa Pyhä-Luoston alueen nähtävyyksistä myös Uhriharjua. Paikan nimi on tullut siitä kun ennen uhrattiin peuroja ja niiden sarvia hyvän metsästysonnen toivossa.

Uhriharjulla ollessamme alkoi sumu tulla ja Karhunjuomalammelle päästyämme oli sumu jo aika paksua mutta vielä näki hyvin kulkea.

Viimeinen levähdyspaikka oli Karhunjuomalammella. Karhunjuomalammella on myös päivätupa ja pihapiirissä on myös kaksi laavua.

Karhunjuomalammelta jatkoimme sitten takaisin kohti autoa ja hotellille lepäämään.

Isokuru on retkeilykohteena kaunis ja reitin varrella onkin muutama alueen nähtävyyksistä. Reitille on selvästi vasta uusittu portaita ja kävelysiltoja koska ne oli niin hyvässä kunnossa. Tänne kyllä voisi lähteä uudestaankin, jopa patikoimaan.